poniedziałek, 17 grudnia 2012

Problem parujących szyb w samochodzie

ZAparowane szyby w samochodzie
Zaparowane szyby zapewne nie raz były Twoją zmorą w samochodzie, kiedy przy zimowej pogodzie lub po prostu podczas dłużej padającego deszczu nie mogłeś dojrzeć co dzieje się na zewnątrz auta. Jeśli masz sprawną klimatyzację to pół biedy bo ta w miarę sprawnie osusza szyby.



Jednak nawet jeśli posiadasz klimatyzację to jej używanie stanowi tylko doraźny sposób na problem parujących szyb.
Zwróć uwagę, że mijasz na ulicy samochody z suchymi szybami, podczas gdy inne lub Twój mimo, że jest już dobrze rozgrzany, cały czas parują.
Przyczyn może być kilka, ale najmniej prawdopodobna jest wilgoć zaciągana przez nawiewy z zewnątrz - ta wilgoć powoduje parowanie tylko przez kilka pierwszych chwil, zanim silnik troszkę się nie nagrzeje.
Główną przyczyną parowania naszych szyb jest wilgoć, która już znajduje się w naszym samochodzie, a którą zwykle sami do tego samochodu dostarczamy.
Mokra kurtka czy buty (ośnieżone w zimę), są głównymi dostarczycielami wilgoci w naszym samochodzie (zakładając oczywiście, że nigdzie woda nam nie cieknie). Najwięcej wody zbiera się na dywanikach pod nogami, więc jeśli masz gumowe to wylej od czasu do czasu nawet te parę kropli, które wniosłeś butami.

Moje osobiste sposoby na pozbycie się wilgoci z samochodu:
- Przede wszystkim ważna jest cyrkulacja powietrza we wnętrzu naszego auta, więc nawiew z ciepłym powietrzem powinien być zawsze włączony przynajmniej na drugi bieg (pierwszy w większości samochodów jest tak słaby, że nadaje się do utrzymania temperatury w dłuższej trasie bez konieczności otwierania okien, które otwarte, jak wiadomo robią dużo hałasu i przy szybszej jeździe w niskiej temperaturze są nieprzyjemne).
- Nawiew na szybę puszczamy tylko jak zaparuje i tylko na tyle czasu ile jest potrzebne, żeby tę parę usunąć. Jeśli szyby mamy odparowane to nawiew przełączamy na nogi i tak zostawiamy w celu suszenia podłogi. Jeśli zrobi nam się za gorąco to uchylamy okno, co pozwoli wilgotnemu i ciepłemu powietrzu opuścić nasze auto. Jeżeli ktoś bardzo nie chce otwierać okien, to niech zmniejszy sobie temperaturę powietrza, ale nawiew niech cały czas pracuje.
- Utrzymujemy dywaniki możliwie jak najbardziej osuszone (to one są źródłem pary na naszych szybach).

Co jeśli powyższe zabiegi nie pomagają?
Jeżeli mimo powyższych zabiegów nadal mamy parujące szyby to przyczyny należy szukać w jakiejś awarii, o której jeszcze nie wiemy :(
Możliwości są tak naprawdę trzy:
- Mamy w samochodzie jakąś nieszczelność, przez którą ciągle gdzieś przekrada nam się woda. (źle wklejona przednia szyba - dawno klejona szyba może po latach puścić, nieszczelność na gumowych zaślepkach w podłodze pod dywanami, uszkodzona lub zapchana, któraś rynienka pod przednią szybą - tam gdzie zwykle znajduje się mechanizm wycieraczek). Przy tych awariach zazwyczaj mokre są dywany pod nogami kierowcy i pasażera obok kierowcy - jednak zawsze mokre są od wody.
- Mamy awarię nagrzewnicy powietrza - objawy są takie, że szyby zachodzą nam bardziej dopiero po włączeniu nawiewu na szybę, lub mamy mokry dywan pod nogami na przodzie (przy takiej awarii dość łatwo się zorientować o co chodzi, ponieważ para na szybie czy wilgoć na dywanach to będzie płyn chłodniczy, który jest lekko lepki, bardzo ciężko zetrzeć go z szyby bo zwyczajnie się maże.. i jest lekko słodkawy w smaku więc dla pewności można przejechać palcem po zaparowanej szybie i sprawdzić "smak pary"). Trzeba kontrolować płyn w chłodnicy, którego szybciej lub wolniej będzie ubywać (w zależności od wielkości uszkodzenia). W najlepszym przypadku pomoże płyn uszczelniający do chłodnic (koszt ok. 30zł). W najgorszym wymiana nagrzewnicy (koszt zależny od modelu auta - przykładowo Golf 3 nagrzewnica około 200zl plus wymiana)
- Jeśli mamy szyberdach w samochodzie, możemy mieć zapchany lub uszkodzony, któryś z kanalików odprowadzających (są 4 - po jednym w każdym rogu szyberdachu). Objawy - wilgotna podsufitka, wilgotna tapicerka przednich słupków, mokre dywany w okolicy przednich słupków. Przy takiej awarii należy podjechać do fachowca zajmującego się szyberdachami, bo sami możemy uszkodzić rynienki lub prowadnice dachu jeśli nie znamy się na danym modelu. Dla odważnych polecam sprężynę do udrażniania rur ;)

Podsumowując - na co dzień utrzymuj dywaniki i podłogę w swoim aucie suche co ułatwi szybkie odparowanie szyb. Zwracaj uwagę na ilość płynu w chłodnicy, żeby jak najszybciej wychwycić ewentualną awarię. Jeśli cieknie Ci szyberdach to podjedź do fachowca bo samemu jeśli się nie znasz, możesz więcej zepsuć niż naprawić

Życzę powodzenia i przejrzystych szyb w Twoim samochodzie :)

2 komentarze:

  1. Dzięki za świetne wskazówki :) sprawdzałam - działa!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepszy sposób na parujace szyby to umyc je szamponem do mycia głowy dla dzieci. U mnie to działą na jakis czas.

    OdpowiedzUsuń