niedziela, 7 kwietnia 2013

Wymiana regulatora napięcia i szczotek w alternatorze w samochodzie Golf 3 1.9 GTD

Regulator napięcia Golf 3 GTD
Czasem zdarza się, że w najmniej spodziewanym momencie zapali się nam czerwona lampka z symbolem akumulatora, co oznacza nic innego jak to, że alternator przestał ładować nasz akumulator.

Pierwsza myśl jest taka, że zerwał się pasek alternatora i słusznie bo tak też może się zdarzyć. Łatwo jednak zweryfikować nasze podejrzenia i zwyczajnie zerknąć pod maskę i obejrzeć ów pasek.

Jeśli jednak pasek jest ok to co może być nie tak?


Otóż mogą to być zużyte szczotki w alternatorze lub padnięty regulator napięcia(zwykle połączony ze szczotkami czyli wymieniając regulator wymieniasz od razu szczotki). Alternator może też być zatarty - łożyska do wymiany, ale tę awarię opiszę innym razem ;)

Jak zwykle przed rozpoczęciem pracy stosujemy znieczulenie ogólne - zdejmujemy klemę z akumulatora.

W następnej kolejności odpinamy wtyczkę z alternatora i odkręcamy kabel (klucz nasadowy 13 oraz oczkowy 8)



Musimy zdjąć plastikową osłonę - przykręcona jest trzema małymi śrubkami (śrubokręt krzyżakowy). Dodatkowo trzyma się na trzech zaczepach, które trzeba delikatnie odchylić uważając przy tym żeby ich nie połamać bo są dość delikatne ;)



Po tym zabiegu widzisz już regulator napięcia - to ta biała część z czarnym kółkiem przykręcona do alternatora dwiema krzyżakowymi śrubami :) Odkręcasz i zdejmujesz stary regulator napięcia. Z nowego regulatora trzeba zdjąć plastikową osłonę szczotek zabezpieczającą je przed uszkodzeniem (szczotki to tak naprawdę dwa delikatne kawałki grafitu, które łatwo złamać lub ukruszyć)



Należy również obejrzeć komutator, po którym ślizgają się szczotki - powinien być gładki i błyszczący. U mnie jeden ślizg jest trochę zużyty ale jeszcze się nadaje :) Można delikatnie przeczyścić komutator, tylko trzeba uważać, żeby go nie porysować bo wtedy nowe szczotki zużyją się o wiele szybciej niż powinny. Nowy regulator delikatnie wpasowujemy na miejsce uważając przy tym na delikatne szczotki ;) Przykręcamy i gotowe - wystarczy poskładać obudowę i kable.



Jak widzicie nie jest to trudne zadanie i w większości alternatorów regulator wymienia się podobnie (w niektórych nie ma nawet osłony i regulator jest na wierzchu :) )

Życzę powodzenia przy wymianie regulatora i zawsze dobrze naładowanego akumulatora ;)

2 komentarze:

  1. witam,
    jak zapłaciłem za wymianę tego regulatora dokładnie w tym modelu 150 zł, bo "było dużo rozbierania" - to normalna kwota?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm.. regulator kosztuje około 40zł, a rozbierania jest tyle co widać więc wydaje mi się trochę drogo ;)

      Usuń