niedziela, 15 marca 2015

Wymiana termostatu w samochodzie VW Polo 86C 1.3i

Wymiana termostatu
Siemka!

Termostat w samochodzie... prawie każdy o nim słyszał ale nie każdy do końca wie do czego służy i gdzie się znajduje :)

Czasem zdarzy się, że samochód nie dogrzewa się kiedy jest zimno.. lub bardzo wolno mu to idzie. Wiadomo, że gdy jest zimno to nagrzanie silnika trwa odrobinę dłużej, ale nawet w dieslu gdzie silnik nagrzewa się trochę wolniej niż benzyna nagrzanie do pełnej temperatury nie powinno trwać dłużej niż kilka minut (po przejechaniu 4-5km).

Kiedy ternostat w naszym układzie chłodzenia zepsuje się silnik dogrzewa się o wiele wolniej lub wcale nie osiąga temperatury docelowej. Nie wpływa to dobrze na silnik jak i na spalanie, które zauważalnie wzrasta... Co wtedy zrobić? :)

Jestem pewien, że widzieliście zimą wiele samochodów (szczególnie starszych) z chłodnicami zasłoniętyni tekturą :)) Ogranicza to przepływ zimnego powietrza przez chłodnicę i ma jakiś tam sens kiedy padnie Wam ten nieszczęsny termostat i pod warunkiem, że zablokował się w pozycji otwartej. Zwykle tak właśnie się blokuje, ale jeśli mieliście pecha i termostat zablokował się zamknięty to wymiana konieczna jest natychmiast bo inaczej ugotujecie silnik.

Teraz trochę faktów, żebyście wiedzieli dlaczego tak jest. :)

W samochodzie są dwa obwody chłodzenia, w których krąży płyn chłodzący. Mały obieg obejmuje silnik, nagrzewnicę i już.. taki obieg jest w użyciu cały czas od momentu odpalenia zimnego silnika. Jednak płyn w tym układzie szybko się nagrzewa i kiedy przekroczy pewną temperaturę, otwiera się duży obieg. Duży obieg obejmuje mały obieg plus chłodnicę wody. To właśnie termostat po osiągnięciu odpowiedniej temperatury w małym obiegu otwiera się i przepuszcza płyn do dużego obiegu (czyli do chłodnicy). Kiedy termostat jest zablokowany w pozycji otwarty to od samego początku płyn krąży w dużyb obiegu i dlatego silnik bardzo wolno się nagrzewa. W takiej sytujacji wspomniana przeze mnie wcześniej tektura na chłodnicy ma jakikolwiek sens i może stanowić tymczasowe rozwiązanie. Kiedy masz sprawny termostat.. tektura nie ma kompletnie sensu bo przez chłodnice i tak nie płynie płyn kiedy silnik jest zimny :). Kiedy termostat zablokuje się zamknięty to jak już się domyślacie silnik łatwo może się przegrzeć bo płyn nigdy nie dotrze do chłodnicy.

To tyle jeśli chodzi o fakty :)

Wymiana termostatu jest prosta lub bardzo prosta w zależności od samochodu :). Termostat zwykle znajduje się w miejscu gdzie rura wodna wychodzi z silnika do chłodnicy.. rzadziej w miejscu gdzie rura powrotna z chłodnicy wchodzi do silnika.

Termostat kosztuje od 20zł do 50zł (bywają nietypowe sztuki o wiele droższe).

W pierwszej kolejności spuszczamy płyn z układu chłodzenia (spustem w chłodnicy lub jeśli go nie ma to dolnym wężem od chłodnicy). Nie musimy wylewać całego płynu a tylko tyle żeby odkręcić obudowę termostatu i za dużo przy tym nie rozlewać. Odkręcamy obudowę.



Po rozdzieleniu dwóch częsci obudowy wyjmujemy termostat i starą uszczelkę. Termostat nie jest przymocowany do obudowy więc podważenie małym śrubokrętem wystarczy.



Na starym termostacie widać miejsce, w którym trzon obciera się o obudowę i blokuje termostat. Zakładamy nowy termostat i nową uszczelkę - powinna być w zestawie z nowym termostatem. Trzeba uważać, żeby nie przyciąć uszczelki przy skręcaniu obudowy bo jeśli to zrobimy to na 100% obudowa nie będzie szczelna.

Naprawa nie jest zbyt czasochłonna a efekt jest bardzo przyjemny kiedy w samochodzie szybko robi się ciepło :)

Powodzenia przy naprawie i jak zwykle życzę żeby takowa nie była Wam konieczna :).

Pozdrawiam
Amatoraut

2 komentarze:

  1. W ostatnią sobotę zabrałem się za wymianę termostatu i ten wpis posłużył mi jako pomoc, wszystko ładnie się udało zrobić, jedyny szkopuł w tym że rozlało mi się sporo płynu chłodniczego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety trzeba się z tym liczyć.. można podstawić jakieś naczynie ale spływający po silniku i okolicach płyn zanieczyści się... najlepiej przy okazji wymienić płyn na nowy :)

      Usuń