czwartek, 2 lipca 2015

Aparat zapłonowy - jak wymienić kopułkę i palec w VW Polo 86C 1.3

Witajcie :)

Dzisiaj lekki temat, czyli jak wymienić kopułkę i palec rozdzielacza w aparacie zapłonowym.

Pokazuję na przykładzie Volkswagena Polo 86C z silnikiem 1.3i, ale w wielu wielu modelach samochodów tę część wymienia się w analogiczny sposób :)




Kiedy samochód nie pracuje równo.. słabo odpala i zaczął palić za dużo - może to być problem z układem zapłonowym.

W pierwszej kolejności oczywiście wymienia się świece, a następnie kable wysokiego napięcia i to zwykle pomaga zupełnie ale nie zawsze...

Wtedy warto również zakupić porządną kopułkę i palec rozdzielacza, ponieważ styki wewnątrz wypalają się od milionów cykli jakie palec wykonuje pod kopułką :) Powierzchnia nowego styku jest gładka i błyszcząca, natoniyta wygląda tak:




Zabieramy się do wymiany...

Po zastosowaniu znieczulenia ogólnego naszego samochodu (zdejmujemy klemę z akumulatora :) ), w pierwszej kolejności odpinamy wtyczkę od aparatu.



Odpinamy dwa lub więcej zaczepów od kopułki - zależy od mogelu auta i ilości cylindrów ;) Następnie zsuwamy kopułkę z aparatu zapłonowego.



Wymianiamy palec rozdzielacza.. montowany jest na wcisk i nie powinien stawiać oporu i zwyczajnie dać się wyciągnąć palcami :)



Zakładamy na swoje miejsce kopułkę (starą) - jak widzicie nie zdjąłem z niej kabli, a to dlatego żeby teraz w dopowiedniej kolejności założyć je na nową kopułkę.

Ustawiamy sobie w ręku nową kopułkę i pojedyńczo przekładamy kable ze starej - w ten sposób na pewno się nie pomylimy w kolejności i unikniemy szukania w internecie kolejności zapłonu na cylindrach w naszym modelu :)



Zapinamy nową kopułkę z kablami, przypinamy wtyczkę od sterowania i gotowe :)



Po wymianie świec, kabli i kopułki z palcem rozdzielacza w aparacie zapłonowym mamy niemalże pewność, że auto zacznie pracować równo i palić mniej :)

Powodzenia!
AmatorAut

8 komentarzy:

  1. Wszystko się wydaje takie skomplikowane ale jak się okazuje wcale nie jest ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wielu przypadkach naprawa jest równie prosta, ale większość ludzi z góry zakłada, że nie umie tego czy tamtego naprawić i nawet nie próbują :)

      Usuń
  2. Super strona, bardzo precyzyjnie pokazane poszczególne etapy danej naprawy. Wielkie dzięki !
    Sam posiadam VW Polo z 88 roku i staram się nie wszystko zlecać warsztatowi. Co ile powinno się wymieniać świece i jaki mają wpływ na spalanie paliwa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są różne szkoły.. jedni mówią, że raz na dwie wymiany oleju, inni, że z paskiem rozrządu, a jeszcze inni jak zacznie przerywać ;) Ja wymieniam co roku przed zimą czyli co ok. 20tyś. km. Kable I świece razem. Wypalona świeca daje słabszą iskrę lub omija co którąś w ogóle.. mieszanka nie spala się prawidłowo a auto jest nieco słabsze... my żeby to nadrobić dajemy bezwiednie troche wiecej gazu I na koncu okazuje się, że auto pali litr więcej na setke ;)

      Usuń
    2. Są różne szkoły.. jedni mówią, że raz na dwie wymiany oleju, inni, że z paskiem rozrządu, a jeszcze inni jak zacznie przerywać ;) Ja wymieniam co roku przed zimą czyli co ok. 20tyś. km. Kable I świece razem. Wypalona świeca daje słabszą iskrę lub omija co którąś w ogóle.. mieszanka nie spala się prawidłowo a auto jest nieco słabsze... my żeby to nadrobić dajemy bezwiednie troche wiecej gazu I na koncu okazuje się, że auto pali litr więcej na setke ;)

      Usuń
  3. Witam wymieniłem kable, kopułkę i palec w pilo 1,4 z 96r i dwa dni po wymianie mam paliwo w oleju. Co poszło nie tak?

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie opracowany temat. Teraz już wiem, że pozornie trudne naprawy są całkiem proste :) Dziękuję za tego posta. Jestem też ciekaw skąd bierze pan narzędzia do warsztatu. Widziałem w komentarzach na blogu u Pana kilka informacji o sklepie RG, słyszałem też o nich od znajomego. Poleca pan?

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo wartościowy artykuł. Wierzę, że dzięki takim blogom jak ten uda się zmniejszyć ilość osób uczęszczających do serwisów samochodowych (choć naturalnie wszystkim mechanikom życzę jak najlepiej ;)). Ja z moim Peugeotem nie miałam problemów z silnikiem na szczęście, ale musiałam się podjąć regeneracji tylnej belki. Gdyby nie dobry serwis, dziś byłabym bez auta. Jeżeli ktoś ma podobny problem, możecie się tu więcej dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń